Barns medvirkning

Barnehagen skal ivareta barns rett til medvirkning i barnehagehverdagen.

Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet, jf. barnehageloven § 1 og § 3, Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art. 12 nr. 1.

Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen.

Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov. Hvordan arbeider vi med barns medvirkning? 

De voksne møter barna med anerkjennelse for sine uttrykk, de lytter og tolker hva barna ytrer. Vi ser at i mindre grupper er det lettere for barna å medvirke til temaer, leker og samspill enn i større grupper. Derfor deles avdelingene i perioder i mindre grupper. Mindre grupper med en voksen og en liten gruppe barn gir også større mulighet for den voksne å være tett innpå barna for å legge til rette for mestring, undre seg sammen med barna, og støtte dem i å gi uttrykk for tanker og meninger. Ved at vi har fokus på det fysiske rommet med innredning og tilgjengelighet, blir det lettere for barna å selv velge hva de vil gjøre og med hvem. Barna får være med i planlegging av noen aktiviteter, og påvirker hva og hvordan de skal gjennomføres. Det er rom for endring i planer underveis for at barnas innspill skal ha innvirkning. Barna har i løpet av barnehagedagen mange muligheter for selv å velge hva de vil gjøre, hvor de vil leke, hvem de vil være sammen med, når de skal gjøre ting og eventuelt turmål. Dagsrytmen og planene i avdelingene er til en viss grad fleksible ut fra barnas behov for mat og søvn, og aktiviteter som lek, ønske om utetid, formingsaktiviteter osv. Vi gjennomfører også barneintervju.