IKT i barnehagen

IKT står for infomasjons- og kommunikasjonsteknologi. I Rammeplan for barnehagen står det at "Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap".

I Stortingsmelding nr. 41 "Kvalitet i barnehagen", står det at barnehagen skal jobbe med de sju fagområdene i Rammeplanen for å sikre et allsidig og variert pedagogisk tilbud.

Når vi tar på IKT-brillene, ser vi at det er mange områder i Rammeplanen hvor det er mulig å jobbe med digitale verktøy sammen med barna. Gjennom arbeid med IKT får vi et bredt spekter av verktøy som gir mange og varierte muligheter. Disse kan benyttes i alle fagområder som verktøy i dokumentasjon, refleksjon, lek og læring.

IKT i barnehagen handler om å ta i bruk teknologi på en hensiktsmessig og lekende måte. Digitale redskaper kan være gode verktøy for å stimulere barnas egne kreative uttrykk. Men det fordrer oppmerksomme voksne som kan bruke disse verktøyene hensiktsmessig. IKT i barnehagen skal være bruk av digitale verktøy i læringsprosesser og kreative uttrykk, ikke passiv konsumering.