Friluftsliv

Naturen gir oss mange muligheter og gode opplevelser i samspill med barn! Naturen er en fantastisk læringsarena som gir rom for undring, mestring og glede - sammen med engasjerte og kunnskapsrike voksne.

Barnehagen omkranses av et flott turterreng - dette benytter vi oss av!

Dette er våre favorittsteder:

• "Hakkebakkeskogen" - ca 700 meter fra barnehagen ligger vår egen Hakkebakkeskog. Her har vi leirplass, med bålpanne, klatretrær, tauverk og utedo. Våren 2015 fikk vi vår egen gapahuk, satt opp på dugnad. Her har vi en spennende "naturskattekiste" - og der oppi er det mye rart og spennende! "Froske-dammen" rett ved Hakkebakkeskogen byr på et rikt liv, og her følger vi utviklingen fra froskeegg til rumpetroll og frosker. Sommerstid er det mange spennende insekter å finne i og rundt froskedammen. Blir det ekstra varmt tar vi oss en liten dukkert! I skogen som omkranser Hakkebakkeskogen har vi satt opp mange fuglekasser. Disse følger vi spente med om våren og sommeren. Om vinteren er det aking og hulegraving i skogen.
  • "Stjerneskogen" - ligger rett utenfor barnehagen vår. Her er det også en akebakke som vi bruker flittig om vinteren. Denne skogen er lett tilgjengelig selv for de yngste barna, og her finnes blåbær og tytttebær, insekter og andre kryp. Våren og høsten 2018 blir det satt opp satt opp tre små hytter og klatreinstallasjoner på dugnad. Denne oppgraderinga håper vi vil føre til stor glede, lek og utforskning fremover. Det er også plan for videre utvikling på dette området, med bl.annet en grillhytte.
  • "Skoleplassen" - Da skolen flyttet fikk vi større område å boltre oss på. Her finnes grusbane som vi bruker til fotball, hinderløyper og andre leker, samt en asfaltrert bane vi bruker til leker, hopping i søledammer, sykling, løping og tilå tegne med kritt på. Døssestativ og gapahuk finnes her også. Om vinteren kan vi lage lange snodde veier i snøen, og vi kan grave huler.