"Utvidet kristen formålsparagraf" - hva innebærer det?

Tågvollan barnehage AS ble startet av Oppdal Kristne Senter i 1993. De ansatte i barnehagen har ulik bakgrunn og livssyn, men alle skal ha respekt for den kristne tro, og kunne formidle kunnskap om denne til barna.

Vi har ett forvalteransvar, feks. gjennom at vi tilbringer mye tid i naturen og lærer barna å glede seg over, og ta vare på naturen som omgir oss.

HVA INNEBÆRER DET AT BARNEHAGEN HAR UTVIDET KRISTEN FORMÅLSPARAGRAF?

I Barnehageloven (2006), kap. 1 § 1a kan en lese om bakgrunnen for vårt valg:

"Private barnehager og barnehager eiet eller drevet av menigheter innen Den norske kirke kan i vedtektene fastsette særlige bestemmelser om tros- eller livssynsformå".

Det at vi har utvidet kristen formålsparagraf betyr at vi står friere i forhold til formidling av kristendommen, og at vi er forpliktet til det på en annen måte.

Vi skal formidle, ikke forkynne. Barna skal få kunnskap om den kristne tro, spesielt gjennom høytidene, og gjennom fortellinger fra nye og gamle testamentet.

Eksempler på dette:

• Barna vill få høre hvordan man kan be til Gud (eks: Kjære Gud jeg har det godt)
  • Barna vil få høre om de kristne tradisjonene vi har (eks:jul, pinse, påske)
  • Barna vil få høre om Jesus ,det livet han levde og noen historier han fortalte (eks: Jesus metter 5000, Den barmhjertige samaritan, den bortkomne sønnen, Sakkeus)
  • Barna vil få høre om gammeltestamentlige personer og hendelser. (eks:
    Josef i brønnen, skapelsen, historien om Noa)
  • Vi synger kristne bordvers
  • Vi formidler tydelig bl.a nestekjærlighet, respekt og tilgivelse i barnehagen
  • Vi tror Gud skapte humoren!

KAN JEG HA BARNET MITT I BARNEHAGEN SELV OM JEG HAR ET ANNET LIVSSYN?

JA er svaret på det. Vi har stor respekt for at familier har ulikt livssyn enn kristendommen. Foreldrene og personalet skal ha en åpen og god dialog om hva som skal skje i løpet av året.

Foreldre med annen bakgrunn og livssyn har latt barnet sitt bli med på alt vi har gjort og formidlet i barnehagen. Det er både sunt og riktig å gi barna mest mulig kunnskap for at barna siden kan gjøre egne valg om hvor de vil stå. Men har noen særskilte
ønsker er vi imøtekommende og hjelpsomme.

Barnehagen formidler de felles kristne grunnsannheter, det vil si at det kun fokuseres på det som alle kristne trossamfunn er enige om. Formidling av f. eks dåpssyn blir derfor et menighetsanliggende og ikke et tema for formidling barnehagen.