Barnehagedagen 2018 - LA MEG SKAPE!

13. mars arrangeres barnehagedagen over hele landet. Tema er barnehagens arbeid med kunst, kultur og kreativitet.

Hvorfor er kunst, kultur og kreativitet valgt som tema?

Kreativitet fremmer nysgjerrighet og læring og gir barn varierte måter å sanse, oppleve og uttrykke seg på. For å skape noe nytt og finne bedre løsninger i framtiden, må barna få erfare at deres initiativ og tanker kan føre til utvikling av noe helt nytt. Kunst og håndverk er både kreativt og praktisk, og det bidrar til å knytte sammen kulturarv, tradisjoner og nyskaping.

Estetisk kompetanse er en kilde til utvikling. Fra personlig vekst og innflytelse på egne omgivelser, til kreativ nytenkning i et større samfunnsperspektiv. Samisk kunst og håndverk, duodji, er et eksempel på en del av kulturarven som det er viktig at ikke glemmes.