Fysisk aktivitet

Motorikk og fysisk aktivitet i barnehage vår

Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger (rammeplanen, 2017).

Den motoriske utviklingen er en prosess som skjer over lengre tid og henger nøye sammen med barnets modning og vekst (Wiegaard, 2012). I 5 - 6 årsalderen har barn behov for mer fysisk aktivitet på grunn av at barnet vokser fortere og vil dermed tilpasse lengden på knoklene ved aktiv muskelbruk ( Jagtøien & Hansen, 2010).

Innenfor motorikk er koordinasjon og balanse sentrale begrep. Koordinasjon vil si å sette sammen flere bevegelser til en helhetlig bevegelse. Dette er viktig i forhold til å mestre bevegelsesaktiviteter. Med trening og erfaring, lærer barn seg ofte teknikker innenfor en bevegelsesaktivitet som er forebyggende mot skader og slitasje ( Moser, 2010).

Hvordan barnehagens fysiske miljø er tilrettelagt for fysisk aktivitet og motoriske utfordringer, er av stor betydning for barns muligheter til bevegelse. Barns interesser er viktig med tanke på læring og utvikling av fysisk form, og motoriske ferdigheter (Osnes, 2010).

I barnehagen vil vi derfor ta utgangspunkt i barns interesser og barnehagens fysiske miljø når
vi planlegger organiserte aktiviteter. Barnehagen skal bidra til at barna videreutvikler motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koordinasjon og fysiske egenskaper (rammeplanen, 2017).
Barn har ofte en trang til bevegelse. Lek faller derfor naturlig for barn av egen lyst. Den drives av en indre motivasjon som er det beste utgangspunktet for læring og utvikling. For å skape en indre motivasjon hos barn trenger de utfordringer som er tilpasset deres utvikling og ferdighetsnivå . Personalet må være aktive og tilstedeværende, støtte og utfordre barna til variert kroppslig lek og anerkjenne barnets mestring (ibid).

Gjennom kroppslige og sansemessige erfaringer i bevegelseslek får barn utvikle sine motoriske og fysiske ferdigheter i møte med nye utfordringer. I pedagogisk tilrettelagt lek er det viktig at leken baserer seg på gode opplevelser i samspill med andre barn.

Audun Skarsem, pedagogisk leder i Tågvollan barnehage