Barnehagens samfunnsmandat

Viktige elementer i vår hverdag. Dette arbeider vi med.

LEK

Lek er viktig for barns utvikling og læring. Gjennom leken utvikler barn sosiale ferdigheter, empati og selvfølelse. Leken stimulerer alle sider ved barns utvikling, både sosialt, språklig, emosjonelt, kognitivt og motorisk. Barna får gjennom leken utnyttet og utfordret sine anlegg og evner, og på den måten utvikler de seg til enhver tid, enten de leker alene eller sammen med andre. I lek uttrykker barn seg, de får nye erfaringer sammen med andre og får utviklet kreativiteten og evnen til å være løsningsorientert. Barn leker for sin egen del, fordi de selv synes det er morsomt å leke. Det skal være frivillig og lystbetont. Leken er grunnstammen i det pedagogiske arbeidet og i alle aktiviteter. Vi legger til rette for allsidig lek og varierte aktiviteter gjennom hele barnehagedagen. Barn skal erfare at lek og læring er morsomt. Ved å prioritere og sette av god tid til lek i barnehagehverdagen samt inspirere barna i leken, legger vi voksne til rette for et godt læringsmiljø. Vi inviterer barna med inn i bevegelsesleker, konstruksjonsleker, rolleleker og regelleker slik at barna får rike erfaringer med variert lek. Vi har faglig sterke og trygge ansatte som møter barna med varme og omsorg, respekt og forståelse.

LÆRING

Barnehagen er en viktig læringsarena. Barn erfarer og lærer i alt de gjør av lek og aktiviteter, både egen aktivitet og planlagte voksenstyrte aktiviteter. Barn er forskjellige og lærer på ulike måter. De lærer med hele seg i de kulturelle og sosiale omgivelsene de er en del av. Barn lærer ved å bruke sansene, fantasere, utforske, feile og føle mestring. I Tågvollan barnehage legger vi vekt på at barna skal få være aktør i egen læreprosess og at de får føle gleden ved mestring. Vi legger til rette for allsidig læring hvor barna får bruke hele seg med kropp og sanseapparat. Barna skal være aktive deltakere, ikke passive mottakere!

DANNING

Danning er for hvert menneske en livslang prosess som handler om å utvikle evne til å reflektere over egne handlinger og væremåter. Gjennom danning legges grunnlaget for allsidig utvikling. Barna skal erfare at de er del av fellesskapet, og å oppleve at egne og andres bidrag til felleskapet oppleves som noe positivt. Barna skal utvikle trygghet på seg selv og egen identitet. De får prøve seg på problemløsning, dialoger, diskusjoner, si sin mening fremfor andre og det å tenke selv. Gjennom å reflektere, filosofere og sette ord på sine tanker, dannes barnet som et selvtenkende og kritisk individ. På den måten vil barnet utvikle trygghet til seg selv og egen identitet.

DEMOKRATI OG MANGFOLD

Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og få delta. Barn skal oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Barnehagen skal gi felles erfaringer og synliggjøre verdien av fellesskapet.

BÆREKRAFTIG UTVIKLING

Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barnehagen skal legge grunnlaget for barnets evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet.

LIVSMESTRING OG HELSE

Barnehagen skal bidra til barnets trivsel, livsglede, mestring og følelsen av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Barnehagen skal gi barna utfordringer i et trygt miljø, og gi barn muligheter til å prøve ut slike sider ved samspill, fellesskap og vennskap.

INKLUDERING OG LIKEVERD

Inkludering er fundamentet i barnehagens verdigrunnlag. Barnehagen skal gjenspeile mangfoldet i samfunnet i forhold til funksjonsnivå, alder, kjønn, kultur/ språk og familiebakgrunn. Rammeplanen er tydelig på at barnehagen skal være et inkluderende fellesskap med plass til det enkelte barn. Personalet har ansvar for at alle barn får oppleve at de selv og alle i gruppen er betydningsfulle personer for fellesskapet. Barnehagen skal fremme positive handlinger som motvirker avvisning, mobbing og vold.

OMSORG

I Tågvollan barnehager skal barn oppleve at de blir ivaretatt på en omsorgsfull og varm måte. De skal møtes av lyttende og engasjerte voksne som viser nærhet og innlevelse. Omsorg har en egen-verdi og er nært knyttet til trygghet, oppdragelse og helse og skal prege hele barnehagedagen. Tågvollan barnehage har en egen handlingsplan for å forebygge mobbing i barnehagen. Handlingsplanen gir kunnskap om mobbing og setter fokus på forebyggende arbeid i barnehagen. Planen skal bidra til at mobbing avdekkes og sikre at barnehagen har rutiner for håndtering av mobbing.